Skróty opisów w samochodzie

2WD - 2 Wheel Drive - napęd na dwa koła

4LO - Low Speed 4WD - napęd na cztery koła poprzez reduktor

4WAS - 4 Wheel Active Steer - cztery koła skrętne

4WD - 4 Wheel Drive – napęd na cztery koła

A

AAS - Auto Adjusting Suspension - automatyczna regulacja zawieszenia

AB - Airbag - poduszka powietrzna

ABC - Active Body Control - aktywna regulacja zawieszenia (układ kontrolujący przechyły pojazdu)

ABD - Automatic Blocking of Differential – automatyczna blokada mechanizmu różnicowego

ABS - Antilock Brake System - układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania

A/C - Air Conditioning - klimatyzacja

ACC - Active Cruise Control - aktywna kontrola prędkości i odstępu od poprzedzającego pojazdu

ACT - Air Charge Temperature sensor - czujnik temperatury powietrza dolotowego

AEB - Autonomous Emergency Kraking- niezależny system awaryjnego hamowania

ADAM - Advanced Dynamic Aid Mechanism - mechaniczny system wspomagania hamowania awaryjnego

ADB - Automatic Differential Brake - system różnicowego hamowania koła o mniejszej przyczepności do podłoża

AFA - Auto Fuel Adjust - automatyczna regulacja paliwa

AFL - Adaptive Forward Lighting- system adaptacyjnego oświetlenia przedniego

AFS - Adaptive Frontlighting System - adaptacyjny system przednich świateł

AHC - Active Height Control- system umożliwiający ustawienie wysokości zawieszenia w pojeżdzie przez kierowcę

AICC - Autonomous Intelligent Cruise Control - autonomiczna kontrola jazdy (tempomat) AIL - Active Interlock - aktywne ryglowanie drzwi

Airbag - poduszka powietrzna

Airbag satelit - boczna poduszka powietrzna

ALL - Automatic Load Leveling - automatyczne poziomowanie samochodu przy zmianie obciążenia

ALR - Automatic Locking Retractor - automatyczne blokowanie napinacza pasów bezpieczeństwa

APP - Accelerator Pedal Position - położenie pedału przyspieszenia

APS - Acoustic Parking System - akustyczny system wspomagania parkowania

ASC - Automatic Stability Control- automatyczna kontrola trakcji (BMW)

ASG - Automatic Stop and Go - system automatycznego wyłączania silnika i uruchamiania go przy ruszaniu

ASL - Automatic Shift Lock- automatyczna blokada dźwigni zmiany trybu pracy automatycznej skrzyni biegów

ASR - Anti-Slip Regulation- kontrola poślizgu kół napędowych

ASTC- Active Skid and Traction Control- automatyczna kontrola trakcji (Mitsubishi)

Auto H - Automatic brake Hold- automatyczny hamulec postojowy

AT - Automatic Transmission - automatyczna skrzynia biegów ATI - Advanced Turbo Intercooling - rozwinięty system turbodoładowania z chłodzeniem powietrza dolotowego

AVS - Adaptive Variable Suspension- zawieszenie o zmiennej charakterystyce, dopasowywujące się do nawierzchni oraz stylu jazdy

AWD - All Wheel Drive- napęd na wszystkie koła

B

BA - Brake Assist - wspomaganie hamowania awaryjnego

BAS - Brake Assist - elektroniczne wspomaganie układu hamulcowego

BSM - Blind Spot Monitor- system monitorowania pojazdów znajdujących się w martwym polu lusterek wstecznych

C

CAM - camshaft- wał rozrządu

CAN - Controller Area Network - system wewnętrznej komunikacji pomiędzy poszczególnymi układami elektronicznymi w samochodzie.

CAS - Crank Aangle Sensor - czujnik położenia wału korbowego

CAT - Catalyst - katalizator

CBS - Control Brake System - system kontroli hamulców

CDI - Common Rail Direct Injection - system bezpośredniego wtrysku paliwa zasilany ze wspólnej szyny akumulacyjnej

CDL - Central Door Locking - centralne blokowanie drzwi

CFI - Central Fuel Injection - jednopunktowy wtrysk paliwa

CFI - Cylinder Fuel Injection - indywidualny wtrysk paliwa do każdego cylindra

CIH - Cam In Head - wałek rozrządu w głowicy

CMBS- Collision Mitigation Brake System- niezależny system hamowania awaryjnego (Honda)

CNG - Compressed Natural Gas - sprężony gaz ziemny

CR-Common rail - wspólna szyna – współczesne rozwiązanie systemu wtrysku w silnikach wysokoprężnych

CRP - Car Phone - telefon samochodowy

CRS - Child Restraint System- fotelik dla dziecka

CVT - Continuously Variable Transmission- przekładnia bezstopniowa o zmiennym przełożeniu

D

DAC - Downhill Assist Control- system wspomagający pokonywanie wzniesień

DEF - Diesel Exhaust Fluid- dodatek do paliwa polepszający czystość spalin w silnikach diesla

DFI - Direct Fuel Injection - wtrysk benzyny pod dużym ciśnieniem bezpośrednio do cylindra

DMI - Direct Mixture Injection - bezpośredni wtrysk mieszanki paliwa

DOHC - Double Overhead Camshaft - podwójny wałek rozrządu w głowicy

DPF - Diesel Particulate Filter- filtr cząstek stałych

DRL - Daytime Running Lights- światła do jazdy dziennej

DRS - Dynamic Rear Steering- tylnye koła skrętne ( Lexus)

DSC - Dynamic Stability Control- układ kontroli trakcji (BMW)

E

EACC - Electronic Air Conditioner Compressor – elektronicznie sterowana sprężarka klimatyzacji

EBD - Electronic Brake Distributor - układ sterujący rozdziałem siły hamowania pomiędzy osiami

EBS - Electronic Breaking System – elektronicznie sterowany system hamulcowy

ECB - Electronically Controlled Braking- – elektronicznie sterowany system hamulcowy

ECC - Electronic Climate Control - elektroniczne sterowanie klimatyzacji

ECI - Electronically Controlled Injection - sterowany elektronicznie wtrysk paliwa

ECM - Electronic Control Module- moduł sterujący pracą silnika

ECO - ECOnomy operation- tryb ekonomiczny

ECOTEC - Emission Consumption Optimised Technology - technologia zmniejszająca zużycie paliwa i emisję spalin (Opel)

ECT - Electronically Controlled Transmission- elektronicznie sterowana skrzynia biegów

ECU - Engine Control Unit - moduł sterujący silnika

EDL - Electronic Differential Lock- elektronicznie sterowana blokada mechanizmu róznicowego

EDR - Event Data Recorder- rejestrator parametrów jazdy- “czarna skrzynka”

EFI - Electronic Fuel Injection - elektroniczny wtrysk paliwa

EGR - Exhaust Gas Recirculation - zawór recyrkulacji spalin - stosowany w celu obniżenia zawartości NOx w spalinach

ELD - Electronic Locking Differentia- elektronicznie sterowana blokada mechanizmu róznicowego

EML - Elektronische Motorleistungsregelung- elektronicznie sterowana przepustnica

EPB - Electric Park Brake- elektryczny hamulec postojowy

EPC - Electronic Power Control- elektronicznie sterowana przepustnica

EPS - Electronically Controlled Power Steering; Electronic Power Steering- elektryczny układ wspomagania kierownicy

ESC - Electronically Controlled Suspension - elaktronicznie sterowane zawieszenie

ESP - Electronic Stability Program - elektroniczny system kontroli trakcji

ETC - Electronic Throttle Control- elektronicznie sterowana przepustnica

ETCS - Electronic Throttle Control System- elektronicznie sterowana przepustnica

EV - Electric Vehicle- samochód elektryczny

EVIC - Electronic Vehicle Information Center- komputer pokładowy

F

FCW - Forward Collision Warning- system ostrzegania przed kolizją

FLS - Foreward Looking System - system rozpoznawania przeszkód przed pojazdem

FSI - Fuel Stratified Injection - bezpośredni wtrysk paliwa- silniki benzynowe koncernu VW

G

GDI - Gasoline Direct Injection- bezpośredni wtrysk paliwa (Mitsubishi)

GPCM - Glow Plug Control Module- moduł sterujący świecami żarowymi

H

HDC - Hill Descent Control - system kontroli zjazdu z pochyłości

HDI - High pressure Direct Injection - wysokociśnieniowy system wtrysku paliwa – silniki diesla koncernu PSA (Citroen oraz Peugeot)

HDV - Heavy Duty Vehicle - ciężki pojazd samochodowy

Headlamp - reflektor główny

HEI - High Energy Ignitron - zapłon o wysokiej energii

HEV - Hybrid Electric Vechicle - pojazd z napędem hybrydowym

HPI - High Pressure Injection – Bezpośredni wtrysk paliwa- silniki benzynowe Citroen, Peugeot

HSA - Hill Start Assist – system wspomagający ruszanie pod górę

HUD - Head Up Display – wyświetlacz wyświetlający parametry jazdy na szybie

I

IBA - Intelligent Brake Assist- inteligentny system wspomagania hamowania (Nissan, Infiniti)

ISO - International Standards Organization- Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna

IVD - Interactive Vehicle Dynamice- system kontroli trakcji- (Ford)

K

KDSS - Kinetic Dynamic Suspension System- system sterowania zawieszeniem stosowany w terenowych modelach Toyoty oraz Lexusa

L

LDA - Lane Departure Alert - system utrzymywania właściwego pasa ruchu

LDP - Lane Departure Prevention - system utrzymywania właściwego pasa ruchu

LDW - Lane Departure Warning - system utrzymywania właściwego pasa ruchu

LKA - Lane Keeping Assist - system utrzymywania właściwego pasa ruchu

M

MIL - Malfunction Indicator Light - lampka sygnalizująca niesprawność silnika “check engine”

MPFI - MultiPoint Fuel Injection - wielopunktowy wtrysk paliwa

MSP - Maserati Stability Program - system kontroli trakcji (Maserati)

N

NVH - Noise, Vibration, Harshness - hałas, wibracje, szorstkość

O

OBD - On Board Diagnostics - system diagnostyki pokładowej

O/D - OverDrive - nadbieg

P

PCS - Pre-Collision/Crash Safety System - system ostrzegający przed kolizją

PDC - Park Distance Control - system wspomagający parkowanie

PWR - Power - moc

R

R - Reverse position - pozycja biegu wstecznego w skrzyni biegów

RABS - Rear Antilock Brake System - system antypoślizgowy kół tylnych

RAS - Rear Active Steer - tylne koła skrętne

RCM - Restraint Control Module - moduł sterowania systemem poduszek powietrznych

RDS - Rear Detect System - system wykrywający zagrożenia z tyłu

REGTS - Recirculation Gas Temperature Sensor - czujnik temperatury recyrkulacji spalin

Retarder - zwalniacz

RHD - Right Hand Drive - prawostronny system kierowania

RPM - Revolutions Per Minute - obroty na minutę

RSC - Roll Stability Control - system kontroli trakcji - ochrony przed dachowaniem (Volvo)

RSCA - Roll Sensing Curtain Airbag - kurtyna powietrzna chroniąca pasażerów w przypadku uderzeń bocznych i dachowania

RWD - Rear Wheel Drive - napęd na tylne koła

S

SAB - Side Airbag - boczna poduszka gazowa

SAC - Spark Advence Control - regulator wyprzedzenia zapłonu

SAHR - Saab Active Head Restraint - system aktywnych zagłówków (Saab)

SBDS - Service Bay Diagnostic System - kompleksowy system diagnostyczny firmy (Ford)

SC - Spark Control - układ sterujący kątem wyprzedzenia zapłonu

SCR - Selective Catalytic Reduction- katalizator z systemem selektywnej redukcji toksycznych składników spalin

SCS - Stability Control System - system kontroli stabilności jazdy

SCS - Stop Control System - system ABS sterowany mechanicznie

SDI - Semi Direct Injection - pośredni wtrysk paliwa

SDS - Side Detect System - system wykrywający zagrożenie kolizji bocznych

SEFI - Sequential Electronic Fuel Injection - sekwencyjny elektroniczny wtrysk paliwa

SES - Service Engine Soon - wskaźnik zbliżającego się terminu przeglądu serwisowego

SFI - Sequential Fuel Injection - sekwencyjny wtrysk paliwa

SGI - Sequential Gas Injection - sekwencyjny wtrysk gazu

SH-AWD - Super Handling-All Wheel Drive - system optymalnego rozkładu napędu na wszystkie koła (Honda)

SI - Spark Ignition - zapłon iskrowy

SLI - Shift Light Indicator - kontrolka zmiany biegu

SLS - Self Leveling Suspension - zawieszenie z samoczynną regulacją poziomu

SOHC - Single Overhead Camshaft - pojedynczy wałek rozrządu w głowicy

SPFI - Single Point Fuel Injection - jednopunktowy wtrysk paliwa

SPI - Single Point Injection - wtrysk jednopunktowy

SRC - Selective Ride Control - selektywne sterowanie charakterystyką zawieszenia

SRS - Supplemental Restraint System- system poduszek powietrznych

SSS - Speed Sensitive Steering - system wspomagania kierowania zależnie od prędkości

STC - Stability Traction Control - układ kontroli trakcji

STJ - Start Injector - wtryskiwacz rozruchowy

SWB - Small Wheel Base - mały rozstaw kół

SUV - Sport Utility Vehicle

T

Tach - Tachometer - tachometr, obrotomierz

TACS - Toyota Active Control Suspension - aktywne sterowanie zawieszeniem (Toyota)

TBI - Throttle Body Injection - wtrysk jednopunktowy

TC - Traction Control - kontrola jazdy poprzez sterowanie momentem obrotowym silnika

TC - Turbo Charger - turbodoładowanie

TCA - Thermostat Controlled Air - sterowany termostatycznie dolot powietrza

TCCS - Toyota Computer Controlled System - komputerowy system sterowania Toyoty

TCL - Traction Control - kontrola jazdy poprzez sterowanie momentem obrotowym silnika i hamulcami (Mitsubishi)

TCS - Traction Control System - system kontroli jazdy poprzez sterowanie momentem obrotowym silnika i hamulcami

TDCL - Total (Toyota) Diagnostic Communication Link - diagnostyczne złącze komunikacyjne (Toyota) TDI - Turbo Diesel Injection - turbo Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa

TFI - Throttle Fuel Injection - wtrysk paliwa do przepustnicy

TGP - Turbulent Generating Pot - komora spalania wywołująca zawirowania mieszanki

THS - Toyota Hybrid System - system napędu hybrydowego Toyoty

TPI - Tuned Port Injection - regulowany wtrysk wielopunktowy

TPM - Tempomat Cruise Control - sterowanie utrzymaniem stałej prędkości jazdy

TPMS - Tire Pressure Monitoring System- system monitorowania ciśnienia w oponach

TRAC - Traction Control - system kontroli jazdy

TVIS - Toyota Variable Induction System - zmienny system dolotowy (Toyota)

U

UIS - Unit Injector System - system wtryskowy Diesla z pompowtryskiwaczami

UPS - Unit Pump System - system silników Diesla z pompowtryskiwaczami

UVW - Unload Vehicle Wright - masa nie obciążonego pojazdu

V

VAPS - Variable Air Pressure Suspension - system regulowanego zawieszenia pneumatycznego

VATS - Vehicle Anti Theft System - samochodowy system antykradzieżowy

VCP - Veriable Intel Cam Phasing - zmienne fazy sterowania rozrządem

VDC - Vehicle Dynamic Control - sterowanie dynamika pojazdu zwiększające bezpieczeństwo jazdy (ESP + ASR)

VDIM - Vehicle Dynamics Integrated Management- zintegrowany systrem kontroli trakcji- (Toyota/ Lexus)

VEB - Volvo Engine Brake - hamulec silnikowy Volvo

VES - Variable Effort Steering - wspomaganie kierowania o zmiennej efektywności

VGRS - Variable Gear Ratio Steering- układ wspomagania kierownicy o zmiennym przełożeniu- zmiennej efektywności

VGIS - Variable Geometry Intake System - układ dolotowy o zmiennej geometrii

VGT - Variable Geometry Turbocharger - turbosprężarka o zmiennej geometrii

VSA - Vehicle Stability Assist- system kontroli trakcji (Honda)

VSC - Vehicle Skid Control - system kontroli trakcji (Toyota)

VSP - approaching Vehicle Sound for Pedestrians- system ostrzegający pieszych o zbliżajacym sie pojeździe, stosowany w samochodach elektrycznych (Nissan)

VTEC - Variable Timing And Lift Electronic Control - elektroniczne sterowanie zaworami

VTG - Variable Turbine Geometry - zmienna geometria ustawienia łopatek turbiny

VVA - Variable Valve Actuation - system zmiennych faz rozrządu

VVT - Variable Valve Technologie - technologia zmiennych faz rozrządu

W

WDS - Wordwide Diagnostic System - ogólnoświatowy system diagnostyczny (Ford)

WOT - Wide Open Throttle- pełne otwarcie przepustnicy

Z

ZEV - Zero Emission Vehicle - pojazd o zerowej emisji spalin

Nadwozia

SEDAN – najbardziej popularny typ nadwozia we współczesnych autach. Charakterystyczne 4 drzwiowe auto typ: limuzyna. Długa maska z przodu, bagażnik z tyłu nie mający nic wspólnego z tylną szybą.

LIMUZYNA – to praktycznie luksusowy sedan choć oczywiście zdarzają się auta tak przedłużone, że nie sposób nazwać ich inaczej.

KOMBI – to sedan o wydłużonej części tylnej przeznaczonej na bagaż. Pokrywę bagażnika zastąpiono piątymi drzwiami a więc jest 5-drzwiowy, choć zdarzały się w historii wersje 3-drzwiowe. Z reguły charakterystyczne dla tej konstrukcji są relingi dachowe. W przypadku kombi nadwozie nie powinno kończyć się bezpośrednio za tylnymi kołami a wręcz mocno wystawać poza.

HATCHBACK – można by powiedzieć, że wszystko to co nie jest kombi (choć wygląda jak kombi) jest hatchback-iem. Jednak nie jest tak prosto, szczególnie z uwagi na lift-back (o którym za chwile) Jako hatchback generalnie określa się samochody mniejsze, budowane w oparciu o klasy średnie, gdy tymczasem kombi powstaje głównie na bazie dużych sedanów. W tym przypadku 3-drzwiowe wersje są raczej typowe.

LIFT-BACK – i wszystko byłoby już jasne gdyby nie… no właśnie lift-back. Określa raczej auta klas wyższych typu sedan a wygląda trochę jak hatchback. Można przyjąć zasadę, że jeśli mamy wątpliwości czy samochód na który patrzymy to sedan czy też kombi to raczej będzie to lift-back J Charakterystyczny przynajmniej w teorii ma być tył przypominający typowego sedana z jednoczesną możliwością otwarcia całej szyby tylnej (jak w kombi) lub samego kufra jak w sedanie. Wersje głównie 5- drzwiowe.

FASTBACK – aby było łatwiej powiem, że fastback-iem był nasz mały fiat 126 czyli popularny „maluch”. W przeciwieństwie do hatchbecka ma nieruchomą tylną szybę.

MINIVAN – zważywszy, że do tej kategorii zalicza się Renault Scenic to… no właśnie, łatwo nie jest. Auto z tyłu przypomina kombi z przodu jednak pozbawione jest długiej maski. Minivan powinien być młodszym a przez to tylko mniejszym i węższym bratem vana, jednak produkowany jest w aż 4 rozmiarach i może mieć nawet 8 siedzeń w 3 rzędach.

MIKROVAN – japońskie wersje minivanów to takie miniaturowe autobusy J, często z bocznymi drzwiami. Niestety nie wiem czym różnią się europejskie (głównie Opel) wersje mikrovanów od hatchbacków.

VAN – potocznie to bus lub mikrobus, który może mieć od 1 do 4 rzędów siedzeń. Jest nim niewątpliwie Ford Transit choć Renault Espace jest już minivanem. Krótki przód i duże gabaryty, dlatego większość wykonana jest na bazie aut dostawczych.

PICK-UP – tu nie ma wątpliwości, gdy widzimy charakterystyczną tylną skrzynię bez zabudowy i mówimy o aucie osobowym musi to być pick-up. Może być 2 lub 4 – drzwiowy. Najczęściej wykonany jest na bazie auta terenowego lub dostawczego. Teoretycznie powinien mieć długą maskę z przodu. Szczególnie popularny w Ameryce.

COUPE – tu również nie ma wątpliwości a przynajmniej nie było do czasu mercedesa CLS (4 – drzwiowe coupe???). Generalnie coupe to auta 2 – drzwiowe, o sportowym usposobieniu J Charakteryzuje je brak miejsca na głowy pasażerów tylnej kanapy i tylny bagażnik zdolny pomieścić głównie kije golfowe. Coupe to Porsche 911, które notabene spełnia kryteria aut typu fastback. Jednak coupe to też szyby bez ramek. Jeśli więc posiadasz sportowy, 2 drzwiowy samochód bez ramek to musi być coupe. Wszystkie tzw. super samochody (lambo, lotus itp.) to zazwyczaj coupe.

KABRIOLET – cabrio to po prostu auto bez stałego dachu. Może być chowany lub doczepiany jednak przeważnie miękki. Konstrukcja nie przewiduje też żadnych słupków bocznych, tylnej szyby czy elementów konstrukcyjnych nad górną krawędzią nadwozia. Występuje w wersji 4 drzwiowej na bazie sedana lub 2 drzwiowej na bazie coupe.

HARD TOP – to właściwie rodzaj samochodu coupe w wersji ze zdejmowanym dachem, takie 2 w 1. Po zdjęciu sztywnej konstrukcji dachu uzyskujemy z auta coupe zwykły kabriolet.

ROADSTER – to przeważnie tylko 2 osobowe auta sportowe bez dachu i tylnej szyby. Raczej w przeciwieństwie do kabrioletów nie powstały z innych konstrukcji po przez obcięcie dachu tylko były stworzone specjalnie jako zabawki dla dużych chłopców. Znane są również pod nazwą barchetta oraz spider (spyder).

TARGA – wypadkowa pomiędzy autem coupe a roadsterem, charakteryzuje się częściowo rozbieranym dachem. Nie rzadko z wzdłużnym wspornikiem pomiędzy szybą tylną a przednią, biegnącym przez środek auta tworząc typową literę T. Charakterystyczne jest obecność tylnej szyby.

TERENOWY – określa go bardziej przeznaczenie niż konstrukcja. Charakterystyczny wysoki prześwit, napęd na 4 koła i reduktor to przepis na dobre auto terenowe. Co lepsze posiadają funkcję blokad mechanizmów różnicowych oraz standartowo wysoki poziom brodzenia. Wersje 2,3,4,5,6 drzwiowe otwarte lub zamknięte.

SUV – są kraje (np. USA) w których nie odróżnia się suv-a od auta terenowego, jednak to duży błąd lub raczej ignorancja. Dlaczego? Proste, suv może mieć napęd 4x4 lub nie, może mieć reduktor lub nie, nigdy nie posiada funkcji blokady mostów, raczej bardziej nadaje się na podbój bulwaru niż szczytu górskiego :) Agresywna bryła sprawia wrażenie auta terenowego jednak to tylko pozory. Auto natomiast posiada wiele zalet: pojemność ładunkowa jak w kombi, prześwit porównywalny do terenówki, wyposażenie i komfort limuzyny a i nie rzadko osiągi auta sportowego.

CROSSOVER – kolejny wynalazek rodem z krainy marketingu, bo jak określić auto które jest suv-em ale nie ma nim być? Podobno crossover to uboższy brat suv-a. Przeglądając jednak nowe katalogi jakoś tego nie dostrzegam.

CROSSCANTRY – jeśli zbudowałeś zwykłe kombi a chcesz osiągnąć sukces sprzedażowy nazwij je inaczej. Dla podkreślenia jego odmiennych, cech warto też dodać napęd 4x4. Czy za tym każde kombi z 4x4 to crosscantry?